شناخت خود در ترسیم آینده شغلی

 
زمانی که قصد اصلاح مسیر شغلی‌تان را دارید، علایق اصلی کار، یعنی فعالیت هایی که از انجام آن‌ها بیشترین لذت را می‌برید، مهمترین عامل در شناخت فردی تلقی می‌شود. می‌توانید ابتدا دسته گسترده ای از علایق احتمالی را شناسایی نموده و سپس بررسی کنید کدامیک را دارا هستید.
هشت علاقه اصلی
بررسی های وسیعی در این خصوص نشان داده است که هشت علاقه اصلی وجود دارد که تقریباً در تمام طول عمر ثابت هستند و از این رو، می‌توان آنها را مبنای برنامه ریزی شغلی خود قرار داد. این هشت علاقه اصلی در سه گروه زیر طبقه بندی شده اند. گروه اول؛ با عنوان کار تخصصی شامل موارد زیر می‌شود:
  • کار با فناوری: علاقه به صرف وقت برای یادگیری نحوه انجام کاری، کنجکاوی درباره استفاده از فناوری برای حل مسائل کسب و کار، رابطه خوب با ریاضیات، برنامه نویسی رایانه ای و الگو‌های فیزیکی از واقعیت.
مثال: مهندسی، برنامه نویسی رایانه ای، ساخت و تولید، تحقیق و پژوهش
  • تجزیه و تحلیل کمی: علاقه به حل مسائل بر پایه تحلیل های ریاضی که بیش از همه شامل تحلیل های مالی می‌شود.
مثال: پیش بینی کمی، ساخت مدل های رایانه ای، حسابداری
  • نظریه پردازی و تفکر مفهومی: اتخاذ رویکردهای مفهومی در حل مسئله، داشتن علاقه و توانایی در ارائه ایده های نظری، تجسم، نظریه پردازی، طراحی، سناریو نویسی و پیش‌بینی
مثال: طراح مدل کسب و کار، طراحی فرایندها، تحلیل رقبا
  • تولید خلاقانه: ورود به فعالیت های بسیار خلاقانه، به شکلی که چیز بدیعی ارائه شود، که آن چیز می‌تواند محصولی خلاقانه یا روشی جدید در انجام کاری باشد.
مثال: طراحی محصول جدید، بازاریابی و تبلیغات، روابط عمومی گروه دوم؛ با عنوان کار با مردم، شامل علایق زیر می‌باشد:
  • مشاوره و راهنمایی: کمک به رشد دیگران و نیز توسعه روابط به عنوان بخش جدایی ناپذیر از فعالیت کسب و کار.
مثال: مربی گری، تعلیم، آموزش
  • مدیریت بر افراد و روابط: سر و کار داشتن با افراد و موضوعات بین فردی روزمره
مثال: رهبری، سرپرستی، انگیزش دیگران گروه سوم؛ با عنوان کنترل و اثر گذاری، از علایق زیر تشکیل می‌شود:
  • کنترل سازمانی: اختیار داشتن در اتخاذ تصمیم نهایی در سازمان، بخش یا پروژه، یعنی اختیار تعیین استراتژی و اطمینان از انجام آن.
مثال: کنترل منابع برای تحقق چشم انداز کسب و کار، جهت گیری استراتژیک برای سازمان
  • نفوذ از طریق گفتار و ایده ها: متقاعد ساختن دیگران از طریق استفاده ماهرانه از زبان نوشتاری و گفتاری(چه مخاطب شما یک نفر باشد، چه جمع کوچک و یا گروهی بزرگ)
مثال: مذاکره، روابط عمومی، فروش، طراحی کمپین تبلیغاتی
پی بردن به علایق اصلی خود
بیشتر افراد بین یک تا سه علاقه اصلی دارند که ممکن است یکی از دیگری قوی تر باشد. برای مثال؛ ممکن است شما به حل مسائل کمی علاقه داشته باشید و از اینکه به دیگران نیز در این زمینه کمک کنید به همان اندازه خشنود شوید. علایق اصلی شما می‌توانند در زمان های مختلف به شکل های مختلف بروز پیدا کنند. برای مثال؛ چنانچه تولید خلاقانه و کار با فناوری جزء علایق شماست، احتمالاً در کودکی عاشق داستان نویسی بوده اید و در دوران نوجوانی هم از طراحی وسایل مکانیکی لذت برده اید. هنگامی که بزرگتر شده اید نیز به دنبال حرفه ای در مهندسی طراحی یا تولید فیلم رفته اید.
می‌توانید از راه شناخت فعالیت هایی که نشانه هر علاقه هست و سپس تعیین اینکه کدام فعالیت ها را بیشتر دوست دارید، علایق اصلی کاری خود را بشناسید.
منبع: کتاب مسیر شغلی- نشریه هاروارد 2014