ایجاد انگیزه در پرسنل ( برداشت هایی از کتاب پاداش -دن اریلی)

کتاب پاداش payoff (منطق پنهانی که انگیزه های ما را شکل می دهند )
نوشته دکتر دن آریلی
این کتاب درباره برقراری ارتباطی عمیق تر با کارمان ، با نتیجه تلاش هایمان ،با دیگران و البته خودمان است . دست آخر این کتاب درباره آن چیزی است که قبل مرگ از زندگی می خواهیم
1. انگیزه دقیقا چیست؟ کنش یا فرآیندی که به انسان دلیلی می دهد برای انجام یک کار ، همچنین حالت اشتیاق برای کنش یا انجام کار است
2. دلیل کار کردن با تمام وجود برای چیزی که ممکن است به نظر بی اجر و مزد به نظر برسد ، انگیزه است!
3. معادله انگیزه از نظر ما میتواند این چنین نوشته شود :

انگیزه= پول+دستاورد+رضایت+هدف+احساس چیشرفت+تامین بازنشستگی+توجه به دیگران+میراثی که از شما می ماند+تعداد بچه های کوچکی که دارید+احساس غرور و … “لذت چقدر جای در این معادله دارد؟
4. برخلاف انتظار ما ، پژوهش های انجام شده درباره تفاوت های میان معنا و خوشحالی نشان می دهد که آنچه به ما حس معنا را منتقل می کند الزاما خوشحالمان نمی کند!
5. بی انگیزه کردن انسانها به طرز حیرت آوری آسان است! آدمها را با انجام کار بی معنا درگیر افسانه سیزیف نکنیم ! افسانه سیزیف یک مقاله فلسفی از آلبر کامو است. سیزیف در اساطیر یونان بخاطر فاش کردن راز خدایگان محکوم شد تا تخته سنگی را به دوش گرفته و تا قله یک کوه حمل کند، اما همین که به قله می‌رسد، سنگ به پایین می‌غلتد و سیزیف باید دوباره این کار را انجام دهد.
6. کارکنان را نه برای بهره کشی که افرادی منحصر به فرد بدانیم که به خاطر خلاقیت و هوششان لایق احترام و قدرشناسی هستند .
7. هر وقت احساس بی انگیزگی کردیم، کافیست از خودمان سوال کنیم: ” چطور کاری که من می کنم می تواند به دیگری کمک کند؟ در این شغل چه معنایی می توانم بیابم؟”
8. زمانی که افراد را در انجام کاری سهیم کنیم، آن کار یا محصول برایشان جذاب تر و خواستنی تر خواهد بود ، چرا که لذت تولید آن را می چشند . مثال مبلمان ایکیا یا پودر کیک های آماده را در نظر بگیرید ! مشتری احساس می کند با درست کردن آنها خودش خالقش هست و خودش در آن سهم دارد در نتیجه جذابیت بیشتری در آنها می بیند .
9. هویت ما به شدت ما را بر می انگیزد ، هویتی که در نیاز به شناخته شدن ، احساس موفقیت و احساس ناشی از ساختن یک چیز بازتاب می یابد .
10. والدین به خاطر سرمایه گذاری عظیمی که روی فرزندانشان کرده اند ، برای آنها انگیزه زیادی دارند
11. در اینتل آزمایشی انجام شد جهت بررسی مقایسه انواع پاداش ها . پاداش نقدی ، پیتزا ، تحسین شفاهی و کوپن پیتزا را به ازای روز کاری برای پرسنل در نظر گرفتند . با کمال تعجب دریافتند که در موقعیت تحسین 6.6 درصد افزایش کارایی در روز نخست و پس از سه روز به وضعیت کارایی پیش از تحسین برگشتند . افرادی که پول دریافت کردند 4.9 درصد افزایش کارایی داشتند . افرادی که کوپن پیتزا دریافت کردند 6.7 درصد افزایش کارایی . نتیجه : انگیزه های بیرونی موقتی است ، حتی می تواند نتیجه معکوس روی کارایی داشته باشد .
12. تحقیقات نشان داده است زمانی که در حال انجام کاری هستیم روی لذت موجود در آن تمرکز می کنیم اما زمانی که قبل از شروع به همان کار فکر می کنیم ، تمرکز بیش از اندازه روی انگیزاننده های خارجی مانند پرداختی و پاداش خواهیم داشت
13. روابط خوب قابل معامله نیستند ، نیاز ما به تعلق داشتن باعث ایجاد روابط بلند مدت می شود
14. تبادل اعتماد و حسن نیت بخش مهمی از انگیزه انسان است . ما اطمینان داریم افرادی که با ما کار می کنند وسایلمان را نمی دزدند ،وارد خانه مان نمی شوند و …. این اتفق باعث می شود که گامی فراتر بگذاریم و هرچه از دستمان بر می آید ارائه کنیم
15. قوانین و مقرارات ، مسائل حقوقی نمی توانند انگیزه ای برای انجام کارهای خارق العاده و پر چالش باشند . خیلی دربند آنها نشویم .
16. «با خودتان فکر کنید چه حسی به شما دست می‌داد اگر در لحظه‌ مرگتان تمام کارهایی که در طول زندگی انجام داده‌اید از صفحه‌ی روزگار محو می‌شد؟»